Thursday, March 29, 2018

Tell me about your progress - parenting 18

Assalamualaikum w.b.t

The floor is yours!! Come on share please.

Wednesday, March 28, 2018

Keindahan Istanbul

Ziarah Turki   (17 - 19hb Februari 2018)

Subhanallah.Allahuakbar. Syukur di atas segala limpah kurnianmu.
Terpegun.
Bumi Turki amat istimewa. Jauh dari jangkaan kami.

Rezeki kami juga mendapat pemandu pelancong yang hebat.
Nama sebenar Ali Ekinci. Nama glamer Ali Baba. Berasal dari Istanbul namun fasih berbahasa Melayu dan Indonesia. Semua suka Ali. Kelakar poyo orangnya.
Tapi ciri yang paling istimewa tentang Ali - ilmu sejarahnya; amat tip top 
Sepanjang perjalanan di atas bas dan lokasi ziarah, Ali berjaya terangkan secara terperinci 
sejarah Islam di Turki.

Bukan itu sahaja, Ali juga hafal sejarah negara kita dan sejarah Melayu nusantara. 
Banyak soalan yang dilontarkan membuatkan kami tergamam.  Luarbiasa pengetahuan Ali ini.

Antara lawatan yang menyentuh hati semasa melawat makam sahabat nabi Abu Ayyup al-Ansari di Eyup, para sahabat dan para shuhadah. Mudah-mudahan dengan menziarahi makam dapat menguatkan keimanan dan ketakwaan kepada Maha pencipta disamping mengenang jasa mereka terhadap Islam.

Ziarah ini menyusuri Hadis Rasulullah bahawa Constantinople akan jatuh ke tangan tentera Islam oleh satu tentera, tentera itu sebaik-baik tentera dan rajanya sebaik-baik raja - Sultan Muhammad al-Fateh - yang mana terbukti benar 800 tahun kemudiannya.

Rasa kagum mendengar sifat-sifat pemimpin kerajaan Uthmaniyyah yang kuat beribadat, berilmu dan menjadi contoh yang hebat kepada rakyat. Siapa sangka antara rezeki kami juga dapat menaiki Gunung Uludag dan melihat salji ( walaupun pada awalnya tidak ada dalam itenari perjalanan) 
Kami tergamam lagi.

Niat kami untuk menunaikan umrah selepas ini tetap utuh malahan semakin mendalam selepas kembara menziarahi bumi Turki. Malu rasanya menjadi umat yang lemah dan cepat berputus asa selepas melihat sejarah kehebatan Islam di negara ini.

Kembara ini kami rakamkan utk keluarga, sahabat-sahabat dan team SJ4. Semoga kalian juga dapat sampai ke sini nanti. 

Doakan perjalanan kami seterusnya ke tanah suci Mekah dan Madinah. 
Semoga engkau redha dengan perjalanan kami di bumi mu Ya Allah ❤️❤️❤️



https://www.facebook.com/norhayati.m.rasip/posts/10211203535433154





Friday, March 9, 2018

Mak Oh Mak




Inilah wajah wanita yang menyusukan sayađź’“
Yang tidur malamnya saya ganggu, entah berapa tahun lamanya.

Semasa saya bersekolah di Singapura dia pastikan saya top 3 dalam kelas.
Dia garang bukan main...pernah bila jatuh no.7  dalam kelas, dia patahkan ranting pokok masa perjalanan pulang dari sekolah.  Rasa macam nak terkencing dalam seluar. Mak kata
"Jangan malas belajar. Kita orang susah!"
Mak tak rotan pun..tapi amat jelas saya belajar untuk jadi yang terbaik dari mak.
Bila kami pindah Johor, mak tak kisah sangat pasal nombor dalam kelas.
Maka saya pun mula selamat hari raya.

Kami tak sempat jadi kawan baik.  Sebab cara mak memang special. Kalau tak bangun solat subuh,
kami bertiga adik beradik merasa air masuk dalam telinga.
Sebab mak siram, satu baldi penuh.
Padan muka. Kejut tak bangun-bangun.
Ya, mak memang garang.  Garang di depan mata.

Tapi bila di asrama dan di universiti, soalan yang mak selalu tanya dalam telepon,
"Bila nak balik rumah Yati?"...
"Nanti mak masak bubur kacang yang yati suka...nak tak?"
Maka berderailah air mata saya. Tanpa mak sedari.

Istimewa sungguh wanita bergelar mak ini.
Dialah satu-satunya wanita yang sanggup berlapar asal saya tak lapar,
Yang sanggup buat apa saja untuk tengok saya KONVO
Yang paling KECEWA bila saya berhenti jadi cikgu di sekolah
Yang paling BIMBANG bila saya gagal
Yang paling GEMBIRA bila saya berjaya

Kalau hidup saya tersekat, cepat-cepat saya cari mak
Kerana doa mak memang special - semua dah tahu - Direct COD

Sayang Mak❤


Add caption

Tuesday, August 8, 2017

      GRIT - What is IT anyway?

Dear Teh,
Ibu somehow found Professor Dr Angela Duckworth when I was searching for answers on what makes a person gritty. My search under the word 'gritty'  led me to her speech in Tedtalks. She explained the concept in the most captivating manner supported by highly reputable research.This famous psychologist gave me clear answers as to how we can be gritty.
Eventually,  I bought her book 'Grit - The Power of Passion & Perseverance' and have been reading it since

If you ever read this entry Teh Aisyah, I want you to go through this book yourself which is now full of highlighted notes and remarks (especially for both of us). It's white in colour and it's one of my favourite collection. 

What drove me was your series of questions asking me why your friends in school are performing  significantly well  while you had to struggle most of the time. Again and again I told you that GRIT is what you need instead of natural talent. You seemed to believe that these friends of yours are somehow gifted and that talent is superior compared to effort. 

I want to share some of Dr Angela's work here so that it will lead you to understand how grit, the power of passion and perseverance is in fact more powerful than  natural talent. What crops up again and again was the notion of commitment, consistency of effort and the willingness to stay loyal in whatever we do. 
We need to learn to be gritty Teh. Only then we will be able to follow the footsteps of the grittiest person ever alive - our beloved prophet Muhammad (peace be upon him).

I'll continue this later.miss you so much. Cant wait for the school holiday!

Sunday, July 16, 2017

Trip Kenyir diatas Pesona Boathouse - kenangan yg sukar utk dilupakan

Lamanya tak bersiaran di sini. Namun trip Kenyir ini seakan wajib dilakar dalam kanvas 2017 kami. Trip dua hari satu malam ini boleh saya simpulkan lebih menarik dari trip persendirian saya ke luar negara. Mengapa? Kerana kami memasak, memancing, berkaraoke, berkayak, mengail, berenang dan bermain ikan kelah bersama-sama! How awesome is that! Semua dalam 2 hari satu malam. Gambar-gambar ini telah berjaya merakam keseronokan kami.Syukur Ya Allah! Kau Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Kau selamatkan perjalanan kami pergi dan balik. Alhamdulillah. Trip ini amat disarankan utk mereka yg cintakan keindahan semulajadi dan masa bersantai bersama keluarga tanpa gangguan  - kerana di sini tiada wi-fi & talian hp. Hubungan kasih sayang dan interaksi terjalin ditengah-tengah tasik buatan manusia keajaiban ciptaan Allah yang juga tasik terbesar di Asia Tenggara.





Tuesday, January 17, 2017

Dreams Do Come True

                  Kisah Kembara Teh Aisyah Rusli kali pertama menjejakkan kaki  
                            di Sydney Australia 7-14 Disember 2016

Jom Jalan!

Orang kata, nak berjalan boleh, TAPI urus duit dengan BIJAK
Masalahnya, ibu bukan bijak manapun.

Segalanya bermula selepas keputusan UPSR Teh.

2014 memang tahun kontroversi.  Beberapa kertas bocor. Tak silap ibu, paper BM,Sains & Matematik
Kalau 2013 ada 45 orang pelajar 5A, tahun 2014 hanya 11. Mak Shanu kata, nama pertama yang diumumkan pagi tu nama Teh. Masa keputusan diumumkan di dewan, kita masih bergelak ketawa dalam kereta menuju ke sekolah.  Semua orang terkejut. Cikgu-cikgu terkejut. Ibu lagilah terkejut. Yang tak terkejut mungkin Abah. Sebab dia betul-betul berdoa untuk Teh. Menangis dia berdoa memohon agar Teh dipermudahkan urusan menjawab peperiksaan.

Teh memang 'underdog'  berbanding pelajar lain. Cikgu Sains Teh siap letak Teh duduk betul-betul depan meja cikgu sebab Teh selalu tertidur dalam kelas. Siapa sangka Teh boleh dapat A untuk Sains kertas yang perlu diulang dua kali.

Rezeki tak pernah salah alamat nak. Segala kerja keras Teh tahun 6 memang berbaloi.

Jadi macam mana ya. Ibu dah terjanji kalau dapat 5A, ibu akan bawak Teh pergi Sydney huhu . Boleh jumpa kawan baik ibu, Aunty Dar, Ibu Iman Farrar.

Janji mesti dikota.
Tapi macam mana ya nak rancang duit dengan BIJAK?
Bulan berikutnya bermulalah projek menguruskan duit huhu. Orang biasa-biasa kata, ada LEBIHAN baru boleh simpan. Ibu FIKIR. KAlau nak tunggu lebihan alamatnya memang tak simpan.

Jadi IBU tukar cara BERFIKIR. Macam-macam mana pun, setiap bulan mesti simpan RM150 untuk Teh. Tak banyak tapi sikit-sikit jadi bukit. Setahun berlalu. GERAM tengok duit Teh RM1800 dalam bank yang ibu tak gunakan untuk urusan lain.
Handphone pulak dah mula 'hang' memanjang. Loading berzaman. Samsung S3 ibu dah jatuh dua kali dan kena hantar repair. Duit tu melambai-lambai mintak beli Samsung Galaxy S6. Sabar Yati. Ini bukan duit kamu. Ini duit, TEH AISYAH yang punya.

2016 pun tiba. Teh pun dah masuk Form 2. Tak nangis dah bila balik MRSM. Bila hantar Teh, ibu selalu terfikir. Bila ya boleh pergi ya Allah? Satu hari dalam bulan Mac, ibu buka laman web AirAsia. AHA! Ada tiket tambang murah. Waktu tu duit ada dalam RM2100.  Return dalam RM2400,tak termasuk luggage, mkn and entertainment. Kawan ibu kata, taklah murah sangat haha. Kan ibu dah kata, ibu bukan bijak mana pun. Yang ada hanyalah semangat untuk menunaikan janji ibu. Jadi tiket kita ibu beli 7 hingga 14 Disember sebab waktu tu cuti sekolah dan Aunty Dar kata ada 'Concert Maulidur Rasul' di Sydney dan kakak Iman Farrar akan perform. Bestnya!

Syukur Alhamdulillah..dreams do come true!







Sunday, March 6, 2016

What Makes a Good Life? Lessons from the Longest Study on Happiness by Robert Waldinger

Dear Section 30,  in 50 words what did you learn from this study?
Happy Writing!